?? پرسش و پاسخ درباره عطر و ادکلن

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 76

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 57
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 1824
بازدید ماه : 17795
بازدید سال : 78805
بازدید کلی : 403503
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : پنج شنبه 30 مهر 1393
نظرات


1. رايحه‌ عطري كه مي‌زنيم در تمام روز ثابت است؟

نه، اين باور اشتباه است. بوي عطري که اسپري مي‌کنيد، به مرور تغيير مي‌كند. ماندگاري بوي عطر را مي‌توان در 3 گروه قسمت كرد؛ بالا، متوسط، پايين. به محض اينكه عطر را اسپري مي‌كنيد، بوي تندي مي‌دهد كه به سرعت ظرف 10 دقيقه از بين مي‌رود اما بوي حد متوسط عطر که بوي اصلي آن است، تا ساعت‌ها روي بدن باقي مي‌ماند و به مرور ميزان آن كاهش مي‌يابد اما هميشه با توجه به كيفيت عطر، بدن يا لباستان ته مايه‌اي از بوي آن مي‌ماند که اين ماندگاري سطح پايين عطر است و در اين زمان به اسپري مجدد نياز داريد.


2. يک عطر روي بدن همه بوي يكساني مي‌دهد؟

اين موضوع تا حدي درست است زيرا به هر حال تركيب‌هاي تشكيل‌دهنده عطر مشخص است و يكنواخت عمل مي‌كند اما به هر حال براساس ميزان اسيديته پوست، تغييرات هورموني به‌دنبال يائسگي، بارداري يا بيماري يا تغييرات ترکيب‌هاي اپيدرم در پي عادت‌هاي غذايي خاص و مصرف دارو ممكن است بوي عطر در هر فرد متفاوت باشد.

3. دماي هوا بر ماندگاري عطر يا تغيير بوي آن دخيل است؟

بله، دما و نور هر دو بر ماندگاري عطر تاثير مي‌گذارند. در ساحل دريا بوي تند اوليه عطر فورا از بين مي‌رود و كمتر از 10 دقيقه مي‌توانيد آن را استشمام كنيد اما در فضاي سرد و تاريك، ماندگاري بوي عطر بيشتر است.


4. مردان بيشتر بوي چوب و زنان بوي گل را مي‌پسندند؟

اين باور تقريبا درست است. با آغاز فصل گرم سال بيشتر زنان به سمت عطرهايي كه رايحه گل دارند مي‌روند و مردان بيشتر بوي چوب را مي‌پسندند ولي اين موضوع براي تمام افراد با هر فرهنگ و سليقه‌اي صادق نيست.


5. آيا برحسب سن، انتخاب عطر فرق مي‌کند؟

اين موضوع تقريبا درست است. بيشتر زنان در سنين خاص جذب عطرهاي يكسان مي‌شوند اما اين مساله عموميت ندارد.


6. مردان بيش از زنان به عطر خود وفادارند؟

نه، اين باور اشتباه است. برعكس، زنان بيشتر به عطرشان وفادارند. مردان به سادگي مي‌توانند عطري را كنار بگذارند و عطر ديگري را كه مثلا همسرشان انتخاب كرده، استفاده كنند اما به هر حال با گذر زمان و افزايش سن، سليقه‌ها متفاوت مي‌شود.

7. ميزان ماندگاري عطر به پوست شما بستگي دارد؟

بله، هرچه پوست شما خشک‌تر باشد، ماندگاري عطر روي آن كمتر است و هرچه چرب‌تر باشد، تركيب‌هاي عطر را بهتر حفظ مي‌كند.


8. انتخاب رايحه عطر به شخصيت افراد بستگي دارد؟

بعضي کارشناسان بر اين باورند افرادي كه ورزشكارتر و پوياترند، بيشتر عطرهاي خنك و سبك از خانواده مركبات را مي‌پسندند. افراد مهربان و رومانتيك و افراد حساس معمولا بوي گل‌ها به‌خصوص بوي رز و ياس را مي‌پسندند. افراد قاطع بيشتر به بوي مشك تمايل نشان مي‌دهند. افراد مرموز و خوددار خانواده كهربا و افرادي كه دنبال جلب توجه ديگرانند، عطر چوب را ترجيح مي‌دهند.


9. کي عطر بخريم؟ چطور انتخاب کنيم؟

بهترين زمان براي خريد عطر ابتداي روز است كه هنوز سرحال و شاداب هستيد و درگير بوهاي متفاوت نشده‌ايد، هرگز قبل از خريد عطر، به خودتان عطر نزنيد. همراه 1 يا 2 نفر از دوستان يا همسرتان باشيد و سعي كنيد عطري را بخريد كه موردعلاقه همسرتان است نه شما. قبل از خريد از خود بپرسيد عطر را براي چه مكان و زماني مي‌خواهيد؟ براي مهماني‌هاي شب يا براي محل كار؟ فعاليت فيزيكي زيادي داريد يا كم؟ ماندگاري عطر چقدر برايتان مهم است؟ دوست داريد عطرتان رد داشته باشد؟ تمام اين مسائل را با فروشنده در ميان بگذاريد تا عطر مناسبي به شما معرفي کند. اگر دفعه اول است كه عطر مي‌خريد، سعي كنيد از تمام خانواده‌ها نمونه‌اي را ببوييد. بعد بوهايي را كه نمي‌پسنديد، از روي ميز حذف كنيد و از فروشنده بخواهيد در خانواده عطر موردعلاقه شما، چند رايحه معرفي كند. بهتر است بيش از 3 عطر را بو نكنيد. اگر نتوانستيد انتخاب مناسبي داشته باشيد، مقداري دانه قهوه ببوييد و مجددا عطرها را بو كنيد.

10. عطر را چطور تست كنيم؟

معمولا عطر را روي كاغذ تست مي‌كنند اما بوي عطر روي پوست مشخص مي‌شود. مي‌توانيد از فروشنده بخواهيد 3 عطر را روي مچ دست و آرنجتان تست كند و هرگز دستتان را روي محل نكشيد زيرا باعث مخلوط شدن تركيب‌هاي عطر با چربي پوستتان مي‌شود.


11. چگونه از عطر نگهداري كنيم؟

عطر در مواجهه با گرما و نور و رطوبت ممكن است دچار تغيير رنگ، بافت
و حتي بو شود. از عطري كه در جايي خشك و خنك دور از نورآفتاب نگهداري شود، تا سال‌هاي متوالي مي‌توان استفاده كرد، اما در شرايط عادي تاريخ انقضاي عطر 24 تا 36 ماه است.

ترجمه:سميه مقصودعلي

منبع: Ellequebec.com

حساسيت به عطر در دوره شيمي‌درماني

دکتر بهرام مفيد

فوق‌تخصص خون و انکولوژي دانشيار  دانشگاه علوم پزشکي

شهيد بهشتي

يكي از دغدغه‌هاي بيماراني كه تحت شيمي‌درماني يا راديوتراپي قرار مي‌گيرند، اين است كه مي‌توانند از عطر، ادكلن، كرم‌هاي بهداشتي معطر يا اسپري‌هاي خوشبوكننده هوا در منزل استفاده كنند يا نه. تاكنون هيچ تحقيقي در اين زمينه انجام نشده که نتايج آن نشان دهد ممنوعيتي براي اين بيماران وجود دارد يا نه اما از آنجا كه واكنش‌هاي پوستي در افرادي كه تحت شيمي‌درماني يا راديوتراپي قرار دارند، متفاوت است، توصيه مي‌كنيم هر بيمار اين سوال را از پزشكش بپرسد. شايد رعايت نظافت و كاهش مصرف عطر و استفاده از كرم‌هاي بي‌بو و ضدحساسيت براي پوست حساس اين افراد بهترين توصيه باشد.


تعداد بازدید از این مطلب: 351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود